کمک مالی ۱۳۵ میلیون دلاری آمریکا به مولداوی-راهبرد معاصر

کمک مالی ۱۳۵ میلیون دلاری آمریکا به مولداوی

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به مولداوی از تعهد کاخ سفید برای کمک مالی ۱۳۵ میلیون دلاری به این کشور خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 29
کد خبر: ۲۴۳۱۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش قصد دارد ۱۳۵ میلیون دلار به مولداوی کمک کند تا این کشور بتواند از آن در زمینه تقویت امنیت انرژی و مبارزه با اطلاعات جعلی روسیه استفاده کند.

دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که از این مبلغ، ۸۵ میلیون دلار برای تقویت زیرساخت‌های انرژی و ۵۰ میلیون دلار برای بازنگری اساسی در صنایع انرژی و کشاورزی و جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست صرف می‌شود.

بلینکن که قرار است بعد از کشور مولداوی به جمهوری چک سفر کند، گفت: کمک آمریکا برای افزایش توانایی مولداوی در برگزاری انتخابات آزاد و جلوگیری از دخالت روسیه و قرار گرفتن در مسیر الحاق به اتحادیه اروپا خواهد بود.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، کاخ سفید حدود ۷۷۴ میلیون دلار کمک مالی در اختیار مولداوی قرار داده است.

بلینکن دو هفته پیش از اوکراین بازدید کرد تا از حمایت واشنگتن در مواجهه با حملات فزاینده روسیه در شمال این کشور اطمینان حاصل کند.

آمریکا می‌گوید که روسیه در حال اقداماتی برای نفوذ در مناقشه ترانس نیستریا و دخالت در امور کشور‌های مولداوی و گرجستان است که هر دو کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست داده‌اند.

مولداوی بار‌ها روسیه را به ترتیب دادن جنگ ترکیبی علیه این کشور، مداخله در انتخابات و اجرای کمپین‌هایی برای انتشار اطلاعات جعلی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرده است. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار